Dag 37 Dinsdag 2 juni 2015 rust- en evaluatiedag in Santiago de Compostela

2 juni 2015 - Santiago de Compostela, Spanje

Gisteravond nog lang nagenoten van onze aankomst in Santiago de Compostela. We waren in eerste instantie van plan om onze oorkonde (Compostela) vandaag te gaan halen omdat er gistermiddag een lange rij wachtenden stond met een wachttijd van meer dan 'n uur. Later op de avond bleek het een stuk rustiger en hadden we binnen 20 minuten onze oorkonde. Er zitten 7 mensen klaar om je credential (paspoort) en persoonlijke gegevens te controleren. Om de paar minuten rinkelt er 'n belletje en mag er weer iemand naar binnen. Daarna lekker gegeten en nog een beetje door de arcadestraatjes geslenterd, geweldige sfeer, veel terrasjes, restaurantjes, straatmuzikanten en iedereen is in opperbeste stemming. Na een prima nachtrust, zonder nachtmerries over stijgingspercentages, lekke banden en hongerklop weer op pad om opnieuw te gaan genieten van deze mooie stad. Allereerst naar de cathedraal, waar we 12.00 u ook de Pelgrimsmis wilden bijwonen en omdat we graag een mooie plaats wilden hebben zaten we al om 10.45 u op een van de gereserveerde plaatsen voor pelgrims. Maar goed ook want om half twaalf zat de kerk helemaal vol en daarnaast ook nog honderden mensen die moesten staan. Het was geen mis met drie heren, maar met minstens een dozijn Internationale priesters, heel indrukwekkend. Voor de mis moest er nog geoefend worden met zingen, dit onder leiding van een vrij jonge non, die steeds voorzong. Het hoogtepunt was zoals vantevoren ook verwacht de actie met het wierookvat (botafumeiro). Het vat weegt ruim 50 kg en zwiept met een snelheid van meer dan 70 kg door de kerk. Na deze indrukwekkende mis hebben we nog het universiteitsgebouw bezocht evenals het Reis Catolicos . Dit is nu een luxe 5 sterrenhotel waar een nachtje slapen maar liefst € 280 euro kost, gelukkig zitten wij "iets" goedkoper. Na de lunch nog het Museo  de la Catedral bezocht evenals de Jacobscrypte. En steeds weer terug op het sfeervolle hoofdplein Praza Obradoiro waar de pelgrims maar blijven komen. We hebben geprobeerd middels de foto's een beeld te geven van deze stad.

*** Vanavond laatste avondmaal **

Gisteravond hebben we samen besloten om een evaluatie te doen over onze tocht, puntsgewijs:

MEEST GEMIST Rob buiten gezin en familie de bezoekjes aan tante Riet en de saunavrienden van vrijdagavond. Cor, buiten gezin en familie, m'n (groente)tuintje en de roddels over voetbalclub Achilles '29 uit Groesbeek.

VERLOREN Rob 'n paar kilo gewicht en buffy (hoofddoek onder de helm). Cor linkerhandschoen, telefoon en 50 gr. gewicht.

FIETSEN Beiden uitstekend materiaal, Rob Gazelle, Cor Trek. Na "de hel van het noorden" spaken bijgesteld. Verder geen problemen, zelfs geen lekke band.

OVERNACHTEN 33 keer in hotel/pension/hostel, waarvan 2 keer in tweepersoonsbed, 2 keer in refusio en 1 keer in jeugdherberg

SNURKEN Daar hebben we het niet over (oordoppen)

LUNCHES In België en Frankrijk zelf ingekocht, brood, ham, paté en yoghurt en vervolgens meestal geluncht op een bank in het centrum van een dorp, meestal bij een kerk. In Spanje in bars koffie Americanos met boccadila met omeletta

AVONDETEN Zeer gevarieerd, vanaf menu Peregrinos tot uitgebreid. 1 keer zelf gekookt, maar steeds met 'n glaasje wijn of twee.

DE WAS Vrijwel alles wat we aanhadden zonder wasmachine in tijdens het douchen.

CONFLICTEN Tweemaal, alleen voor ingeweiden, echter zonder scheiding

PIJNTJES Buikgriepje, hamstringetje, gevoelig polsje, krampjes en schrale lippen. Alles verholpen met zalfjes (veel goedkoper dan in NL) en roomboter.

KLEDING Goede kleding, o.a. daardoor geen blaren en kapotte billen. Wel teveel kleding meegenomen.

LICHAAMSVERZORGING Op advies van onze vrouwen dagelijks douchen, wassen, smeren met hoge beschermingsfactor tege  de zon, voetcrème en af en toe een deodorantje.

WEER Prima fietsweer, kon beter, veel wind, maar gelukkig geen tropische temperaturen.

COMMUNICATIE Apps/mails/facebook (Rob). Geweldig al die fijne communicatiemiddelen.

PLASSSEN ONDERWEG 360 keer zonder bekeuring, Rob grote winnaar

FLESSEN WATER 110 1,5 ltr flessen, waarvan Rob 80 fl.

ALCOHOL Met mate zoals een echte pelgrim betaamd.

EMOTIES Gezien de omstandigheden heftig maar "opgeven was geen optie" als opdracht van Jasper en Godelieve. Ook 60ste verjaardag van Rob was emotioneel.

1. Anne:
    2 juni 2015
    Mooie en grappige evaluatie! Een reis om trots op te zijn!! Tot morgen op schiphol!!!
    Liefs Anne
  2. Hanneke:
    2 juni 2015
    Aan alles komt een eind. Wat heb ik genoten. Dank jullie wel.
  3. Els enToon:
    2 juni 2015
    Prachtige evaluatie! Zien jullie binnenkort!
  4. Ankie:
    2 juni 2015
    Wat een geweldige levenservaring.Geniet van jullie waarschijnlijk zeer emotionele thuiskomst
  5. Jos:
    Prima gedaan.
    tot snel
    marga en jos.
  6. Han Verkuijlen:
    2 juni 2015
    Het zit erop mannen! Doel bereikt, nagenieten van alle mooie momenten, bijzondere ontmoetingen, de fraaie dorpen en steden, enfin te veel om op te noemen. De evaluatie spreekt voor zich!
    Het was een waar genoegen om jullie te kunnen volgen. Morgen een goede thuisreis toegewenst en een geweldig weerzien met jullie lieverds!
  7. Mat Knaapen:
    2 juni 2015
    Prachtige verhalen. Emoties horen bij de Camino!
    Geniet nog heel lang na.

Mat Knaapen
  8. Annie van Puijenbroek:
    2 juni 2015
    Jullie hebben je doel bereikt. Ik heb genoten van jullie verhalen, en wens jullie een goede reis terug naar huis! Heel fijn om je familie weer terug te zien. Het ga jullie goed. Heel veel beterschap voor Jasper, en de groetjes aan Godelief. Tot ziens en ook de groeten van Roland!
  9. Rob:
    Ja Ank
    We gaan weer een wandeling plannen samen met MARJAN. GENOEG om uit te wisselen. ..
  10. Willem-Jan:
    3 juni 2015
    was mooi om te lezen jullie blog, heb er van genoten. BEDANKT!
  11. Marijke:
    3 juni 2015
    wat een uitgebreide maar vooral grappige evaluatie! net zo van genoten als van de overige verhalen! ik wist niet dat vooral de voeten zoveel te verduren hebben op de fiets! weer wat geleerd!
  12. Chris:
    Hoi Cor en Rob,
    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie doorzetters! Chapeau!
    Ik heb genoten van jullie uitvoerige verslagen en foto's, waardoor ik een aardig beeld kreeg van jullie belevenissen tijdens deze enorme tour.
    Cor als je thuis bent en weer zin hebt om een stukje te fietsen naar Nijmegen. We zitten donderdag a.s. om 16.30u WEER in de Aesculaaf wegens mijn verjaardagsborrel.
    Bedankt voor deze mooie tourbeleving op afstand.
  13. Lian van Meurs-Merks:
    4 juni 2015
    Genoten van jullie reisverslag! Welkom thuis! Heel veel beterschap voor Jasper en groetjes aan Godelieve. Heel veel sterkte allemaal!