Dag 32 donderdag 27 mei 2015 Hospital de Orbiga - Ponferrada 82 km totaal is 2558

28 mei 2015 - Ponferrada, Spanje

Cruz de Ferro

Het was vandaag een van de zwaarste ritten. En we hebben  de 2500 kilometer bereikt ( en overschreden)

Zwaar want we zijn helemaal naar het Cruz de Ferro geklommen. En dat ligt op 1504 m hoogte, dus klimmen met soms een stijgingspercentage van 10 %  En we moeten bekennen dat we een stukje gelopen hebben toen het 12% werd...

Het Cruz de Ferro is een symbolisch punt op de Camino, eeuwenoud, markant en met heel veel symboliek. Als je dit punt bereikt hebt, dan haal je Santiago ook wordt gezegd. Het is een groot eenvoudig kruis met erom heen een gigantische berg stenen en andere achtergelaten symbolen, iedere dag al eeuwenlang laten mensen hier iets persoonlijks achter, met een bijzondere intentie.

En wij dus ook: Cor had een steen bij zich uit Langenboom, waar Toos opgegroeid is en waar ze nog heel veel in het ouderlijk huis zijn om Moeder te bezoeken.Een tweede steen van Cor was er eentje uit Groesbeek  waar hij zijn roots heeft en waar ze wonen, waar de kinderen  opgegroeid zijn. Stijn en Lieke hebben hun voorbeeld  gevolgd.

En ikke, Rob, heb een steen uit Sint Michielsgestel  achtergelaten. Voor mij en mijn gezin de plek waar alles is gebeurd en nog gebeurt..Mijn tweede steen heb ik opgeraapt  op het strand aan de Oceaan ( zie eerder verslag)  een plaats die voor mij en mijn gezin van grote betekenis is. Tenslotte heb ik ook nog de bidprentjes van mijn  beschermengelen  Huib en Lucy, mijn ouders, en wat as van hen achtergelaten. Immers mijn vader zei: " op een zonnig plekje  ! " Dat is dan de derde zonnige plaats die ik voor hen koos.

Na de intensieve klim naar dat kruis wachtte ons de beloning: een afdaling van maar liefst 16 km haarspeldbocht met een panoramisch uitzicht over het gebergte ! Wel heel gevaarlijk,want de weg is heel slecht en je moet dus niet te hard gaan. De remblokken  hebben geleden !

Onderwg natuurlijk weer heel veel leuke ontmoetingen, laat dat maar aan ons over, wij kletsen met iedereen, niet gehinderd  door enige taalbarrière

Bijvoorbeeld met Fermin een soort minstreel met een kruiwagen, voor de vijfde keer op Camino. Leuke kerel ! ( zie foto's )

Gisteren avond tijdens  onze groepsbespreking onder het Menu Peregrino hebben we besloten om op woensdag  terug te reizen. Dochter Anne zocht mee naar de gunstigste  prijs/verbinding. Boeken doet Cor straks op een tablet waarop nog niet gezocht  is naar vliegreizen ( immers prijzen worden hoger naarmate je meer zoekt)

En nu zijn we moe heel moe ... Dus zo dadelijk eten, een wijntje en met de kippen op stok !

***Elk huisje heeft zijn kruisje**

1. Han Verkuijlen:
    28 mei 2015
    Mooi hoor, die symboliek, om bijzondere gebeurtenissen en ervaringen een plekje te geven op een bijzondere plek!
  2. Femke:
    28 mei 2015
    Weer een prachtig verhaal mannen! Ik blijf me erover verbazen dat het zo'n geweldig bijzondere reis is! Veel meer dan kilometers maken op de fiets. Jullie houden hier fantastische herinneringen aan over! Heel veel succes nog. En knap gedaan vandaag!!
  3. Marga & Walther:
    28 mei 2015
    Wat een goed en mooi verhaal van jullie beiden. Knap zoals jullie het doen echt TOP!! Nog een goede rit verder, Groet Walther & Marga
  4. Ankie:
    29 mei 2015
    Weer een warm verhaal.En ja idioot van die duurder wordende vliegreizen
  5. Yb de Rooij:
    31 mei 2015
    Jouw reis maak veel los bij mij, Rob. Allerlei herinneringen probeer ik toegankelijk te maken voor jou.
    Eentje is (nog) niet gelukt en daar baal ik van. Ik weet niet of je foto hebt (gezien) het is een klassefoto van de 3e klas LW Beekmanschool.
    Ik heb die foto geupload op Schoolbank. nl, maar is daar helemaal niet meer op terug te vinden. Maar niet getreurd./ Ik heb de foto nog ergens, dus die komt naar je toe !
    De rest van Memorylane komt dan langzaam naar je toe !!!
    hou vol !