Dag 33 Vrijdag 29 mei 2015 Ponferrada - Cebreiro 72 km, totaal 2.630 km

29 mei 2015 - Cebreiro, Spanje

Vanmorgen zoals de laatste dagen gebruikelijk 7.00 u ontbijt en 8.00 u op de fiets. Elke dag is het weer moeilijk op de goede route te komen, je hebt een aparte route voor de lopers, waar je met uitzondering van mountainbikers, geen fietsers ziet. Mocht je een keer de verkeerde weg kiezen dan zijn de automobilisten en voetgangers er altijd nog om je er op te wijzen dat je verkeerd zit, heel vriendelijke mensen hier. Maar meestal gaat het goed, we hebben immers een Garmin routeplanner. Je staat er overigens versteld van hoeveel lopers en af en toe fietsers 's morgens vroeg uit alle hoeken van het dorp tevoorschijn komen. De sfeer is 'n beetje te vergelijken met de vierdaagse. 's Avonds zie je ze in de dorpen in de restaurants, cafe's en terrassen, veel groepjes van vooral Amerikanen, Canadezen, Duitsers maar ook opvallend veel Japanners. Hele dorpen zijn er op ingesteld, iedereen probeert een graantje mee te pikken. Ook overdag zie je eenvoudig ingerichte terrasjes langs de weg, kersen, wandelstokken, sieraden etc. worden te koop aangeboden. We fietsten op ons gemak door Cacabelos,  een schattig dorpje met al veel bedrijvigheid op de vroege morgen. In dit dorpje werd Rob overigens bijna aangereden door een automobiliste (hoe kan het anders) en warempel na 5 weken buitenlands was Rob de Nederlandse scheldwoorden nog niet vergeten. Vervolgens gingen we door naar Villafranca Del Bierzo waar we lekkere koffie dronken met een stevig broodje. Inmiddels waren we de provincie De Luga ingefietst. De vorige avond hadden we afgesproken tot Cebreiro door te fietsen, dat was flink aanpoten, vooral veel klimwerk met stijgingspercentages van 7-9%. Dit ging ons best wel goed af tot het moment dat we de verkeerde afslag namen en plotseling met 14% geconfronteerd werden, toen moesten we echt de fiets af. Een zwaar beladen fiets tegen een steile heuvel opduwen is trouwens gigantisch zwaar. Toen we in Cebreiro aankwamen bleken in dat dorp alle overnachtingsplaatsen bezet te zijn. Dus wij op zoek in andere dorpjes, maar dat was dus echt een probleem, steeds maar weer klimmen zonder goed gegeten te hebben. Je krijgt slechte benen van alleen Snelle Jelle(n), appels en kersen (onderweg gekocht). Maar uiteindelijk vonden we een plekje in een eenvoudig hostel in O Poio, waar we ook nog een heerlijke maaltijd voorgeschoteld kregen met als motto "eten wat de pot schaft" en dat bleek macaroni vooraf, hoofdgerecht frites met gebakken ham en ei en als toetje een lekker stukje taart met daarbij natuurlijk een fles vino tinto, dit alles voor de prijs van € 9.

Morgen gaan we verder richting Santiago de Compostela, nog 160 km te gaan, onze missie is bijna volbracht. Morgen vertrekken Stijn en Lieke (voor de morele steun) naar Bourg d'Oisans om samen met vrienden deel te nemen aan de Alpe-d'Huzes.  Tijdens deze tocht op volgende week donderdag 4 - juni fietsen zij zoveel mogelijk de Alpe-d'Huez op om geld in te zamelen voor onderzoek in de strijd tegen kanker. Om hem te steunen zal Stijn die dag ook speciaal voor Jasper fietsen.

*** De man met de hamer tegenkomen **

1. Jos:
    29 mei 2015
    Het was weer dag vol belevenissen.
    Goed gedaan. Nu de laatste lootjes.
    Succes mannen. En ook de deelnemers aan Alp d' Hueze.
  2. Gertie:
    Succes met de laatste km's! Wat een top prestatie! Groetjes, Gertie
  3. Han Verkuijlen:
    29 mei 2015
    Ja, heren, ook de commercie laat zich gelden. Ondanks het afzien vandaag is er altijd wel een herberg voor de nacht. En soms moet je verbaal flink uitpakken om je af te reageren als je bijna aangereden wordt. Maar jullie inspanning wordt beloond. Santiago is echt in beeld.
    Wat de Alp d'Huez betreft, vorig jaar waren wij daar om onze zoon Joost en zijn vrienden te steunen. Een bijzondere ervaring om daar bij te kunnen zijn.
    Maar heel mooi, jullie naar santiago met een bijzondere missie, jou zoon, Cor, ook voor een bijzondere missie de Alp d'Huez bedwingen. Grotendeels 10 tot 11%. Laat dit voor Jasper een houvast zijn in een periode van onzekerheid en spanning!
    Veel succes met de laatste loodjes!
  4. Els enToon:
    Hallo Cor en Rob,
    De laatste loodjes in deze onvergetelijke reis voor jullie! Mooi om jullie verhalen te lezen! Al die mensen die jullie ontmoeten, met elk een eigen levensverhaal, geweldig!! Prachtig dat Stijn de Alpe-d'Huzes gaat fietsen en daarbij Jasper in zijn gedachte meeneemt! Succes, de laatste dagen en tot binnenkort.
    Els Mees Tijn en Toon
  5. Annelies:
    30 mei 2015
    Wat een dag. Mooi en spannend. Jullie zijn er bijna. Geweldig. Houd het nog allemaal heel, he. Veel succes.
  6. Annie van Puijenbroek:
    30 mei 2015
    Nog heel even volhouden mannen. ik heb wel heel veel bewondering voor jullie.