Dag 30 dinsdag 26 mei 2015 Carrion de los Condes - Mansilla de la Mulas 83 km Totaal 2410

26 mei 2015 - Mansilla de las Mulas, Spanje

EINDELOOS en HEET !

Gisterenavond hebben we ons menu pelegrino met een aardig Engels echtpaar genoten: wijn, water, brood inbegrepen zoals gebruikelijk
. Heerlijk gegeten, aangenaam gezelschap en dat voor de prijs van 11 euro !
Zo'n menu word je overal aangeboden en tot nu toe was het altijd prima, ook steeds inclusief een fles wijn ...slapen we goed op !
Ook vanmorgen weer vroeg gestart, ik, Rob, spring meestal om 6 uur als eerste onder de douche, tassen pakken, even appen met mijn lief, ontbijt ( kostte ons drie euro), fiets beladen en dan "bamos"
Uit allerlei, albergues, hostes,hotelletjes komen de caminogangers van allerlei pluimage te voorschijn. Oud, jong, Japanners, veel Amerikanen, Fransen, vooral veel vrouwen. Onderweg komen we ze tegen, soms eenzaam alleen, als insecten kruipen ze door het landschap, vaak met een zware rugzak, soms strompelend, met een of twee stokken. Maar er zijn er ook die hun bagage laten vervoeren. Fietsers zoals wij zie je niet veel.
Soms kruist onze route die van de wandelaars, dat is vaak lastig, de weg is niet effen. Altijd begroeten we elkaar met een " bon camino". We hebben allemaal hetzelfde doel:Santago de Compostela ! Vandaag natuurlijk ook weer veel leuke gesprekjes, bijvoorbeeld met een Japanse jjongen.
Ik moest vandaag denken aan de bedevaart van de Mosllims, de Hadg naar Mekka: eigenlijk precies hetzelfde. Miljoenen doen het en het is ook van alle tijden net als de Camino
Water hadden we vandaag ruimschoots meegenomen ( zie foto's ) want het was een hete rit ! Soms ook wel wat saai langs de eindeloze Hoogvlakte.
Maar we stoppen af en toe om wat oooievaars te fotograferen en voor een bocadillos tortilla . ( Broike ei)
Een kilometers lange weg is in 1993 ( een helig St Jacobus jaar ) beplant met miljoenen platanen om de lopers wat schaduw te bieden.
Wat dat betreft hebben we veel respect voor de wandelaars ! Ze lopen dagen lang over die weg.
Langzaamaan maken we ons op voor de ( zware) finale van onze tocht. Door de hitte zal 't niet meevallen in de bergen, die we vandaag al in de verte zagen liggen.
Gemiddeld zitten we nu op ruim 80 per dag en als het niet teveel tegenzit halen we de van tevoren bedachte 70 km per dag.
Ons materiaal is goed, en onze lijven ook nog steeds. We hoorden tevoren veel verhalen over kapotte billen, spierpijn, last van pols ed, maar bij ons gaat dat prima !r Morgen gaan we eerst wat cultuur snuiven in Leon ( trema op de o) en alsnog aangifte doen van de verdwenen telefoon in verband met de verzekering.

Allemaal weer een warme groeten fijn dat we zoveel enthousiaste reakties krijgen. En Cor gaf me vandaag inspiratie voor de gebruikelijke spreuk van de dag.

****Al hebben we nog zoveel dorst, water bij de wijn doen we niet ( wel een karafje water ernaast natuurlijk ) **

1. Ankie:
    26 mei 2015
    Geniet steeds van jullie verhalen.Vandaag langer dan gebruikelijk.
    Wat een moed,maar ook heerlijk al die ontmoetingen
  2. Jos:
    Prachtig.
    Goed bezig en volhouden.
    Goede trip omhoog.
  3. Hanneke:
    26 mei 2015
    Ik heb enorme bewondering voor jullie doorzettingsvermogen. Juliie verhalen over de mensen die jullie ontmoeten raken mij. De vriendelijkgeid; warme onthalen; hulpvaardigheid. Het bestast nog steeds. Het geeft me hoop voor de mensheid.
  4. Rino:
    26 mei 2015
    Hoi Cor en Rob, inmiddels over de 2400 km en jullie gaan heel erg goed, het materiaal en jullie lijven zijn ook nog steeds goed, na 30 dagen, knap hoor of anders gezegd, groot respect voor wat jullie doen. En de mensen leven mee, wij natuurlijk ook, dat lees je in de berichten, die jullie elke dag weer kunnen lezen. Van het weekend hebben we nog een biertje gedronken op jullie in het Haantje, het cafe, waar we 2,5 maand geleden een afscheidsborrel hebben gedronken omdat Cor begin maart dit jaar is gestopt met werken bij het Radboudumc. En daar zaten 2 fietsers binnen aan een biertje, dus fietsen en een biertje of wijntje drinken schijnt goed samen te kunnen, maar dat wisten jullie al. Hoeveel km nog voor jullie, zo'n 250 km? Sterkte, geniet ervan, we gaan nu echt langzaam maar zeker naar "jullie zijn er bijna, bijna, maar nog niet helemaal", groetjes, Manuela en Rino
  5. Marijke:
    26 mei 2015
    Nu gaat het erom spannen Rob en Cor! De beroemde laatste loodjes! Ik hoop dat ze voor jullie niet al te zwaar zullen zijn!
    Bon camino!
  6. Han Verkuijlen:
    26 mei 2015
    Santiago, Mekka, Lourdes, maar ook ons eigen Bois le Duc, bedevaartplaatsen, ze hebben een enorme aantrekkingskracht op mensen. Jong en oud, internationaal, gelovig of niet gelovig. Ieder op haar of zijn manier, en ieder met haar of zijn eigen gedachte daarbij. Jullie ervaren dat iedere dag weer. Het levert je zoveel moois op. Zeker, nu jullie steeds dichterbij Compostella komen en pelgrims uit alle windstreken elkaar ontmoeten. Nog enkele stevige etappes te gaan. Maar zo te lezen is het met de conditie goed gesteld, dus dat komt wel goed!
  7. Jaap van Eeden:
    26 mei 2015
    Op naar Léon! Sint Jacob is al in zicht, mannen! En daarna nog 'even' door naar Kaap Finistere?
  8. Hanna:
    27 mei 2015
    Hoi Rob en Cor
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen ik zie er telkens naar uit en reis in gedachten een beetje mee.
    Geniet er van en ( al hebben we nog zo'n dorst, water bij de wijn doen we niet) die spreuk spreekt mij wel aan
    Groetjes
  9. Marcel Peters:
    27 mei 2015
    Het is leuk om steeds te lezen hoe het jullie afgaat en de belevenissen die je meemaakt. Het is toch zwaar, zo tussen de regels door te lezen, maar je bent er nu bijna, maar jullie krijgen dus nog een berg te verwerken. Ik kan bijna niet wachten om hetzelfde te doen, maar schrik af en toe terug van de zwaarte en het gedoe met de fiets en bagage. Succes met de laatste 300 km en geniet volop ( doen jullie al)