Dag 23 Dinsdag 19 mei 2015 St.-Pied-de-Port - Viscaret-Guerendiain 42 km, totaal 1.913 km

19 mei 2015 - Viscarret-Guerendiain, Spanje

Ja voor Rob vandaag alweer etappe 23, voor mij vanuit Groesbeek de 24e. Het was me het dagje wel. Ten eerste was de temperatuur ten opzichte van gisteren  met 10 gr. gedaald tot 13 gr. tenminste bij vertrek in St.-Pied-de-Port, boven op de Albaneta , op 1.057 mtr hoogte voelde het aan als hartje winter. Op de tweede plaats hebben we tijdens de gehele beklimming regen, mist en met flinke wind moeten trotseren. Tijdens de beklimming moest ik denken aan de historische ritten in de sneeuw van Breukink en v.d. Velde in de Giro van Italië. Eenmaal boven hadden we een erg voldaan gevoel. Ik heb in het verleden diverse mooie bergen in Frankrijk beklommen zoals de Alpe-d'Huez, Tourmalet en Mont-Ventoux, maar altijd op een racefiets, bij mooi weer, weinig wind en nauwelijks bagage. Met een veel zwaardere fiets, dikkere banden en 20 kg bagage verdeeld over 2 tassen voor en twee achter is het toch heel anders klimmen. Gisteren moesten we bij een beklimming met een stijgingspercentage van 15% van de fiets, een fles wijn met een alcoholpercentage van 15% zou voor ons geen enkel probleem zijn geweest. Vandaag  hadden we te maken met percentages oplopend tot 9%, maar dan wel over een afstand van 27 km, al zat er in begin ook nog weleens een kleine afdaling tussen. Eenmaal boven kregen we nog wat kledingadviezen van twee loopsters, die ons waarschuwden voor de extreme kou tijdens de afdaling. Zoals thuis gebruikelijk volgden wij deze adviezen op en de extra kleding bleek echt nodig, we waren inmiddels verkleumd van de kou. Na een prima lunch onderweg vonden we een hotelletje in het pittoreske dorpje Viscarret-Guerendiain.

*** D'r op en d'r over **

1. Jos:
    Goed gedaan. Knap hoor.
    morgen nog zo'n dag hopelijk met beter weer.
    Top.
  2. Femke:
    19 mei 2015
    Ah, dat lekkere bad hebben jullie meer dan verdiend! Wat een zware dag zeg!!! En....opgeven is geen optie hè!
  3. Annelies:
    19 mei 2015
    Dit is echt Camilo, zwaar. Weet ik van mijn vriendin die hem vorig jaar gelopen heeft. succes.
  4. Herman Kroon:
    19 mei 2015
    Hoe hoger je komt hoe kouder zegt men, hopenlijk komt de zon ook boven in de bergen. Knap werk mannen, ga zo door....
  5. Ankie:
    19 mei 2015
    Ik gun jullie ook een paar dagen mooi weer.Br jou#!!
  6. Han Verkuijlen:
    19 mei 2015
    Dat is hard werken! En de koude is niet fijn fietsen. Enfin een warm bad doet weer wonderen en ziet de wereld er weer mooier uit.
    Er volgt nu een geweldige toer langs de Noor-Spaanse kust. Mooie stranden en baaien. Leuke stadjes. De route door t binnenland is nog mooier, weten wij uit ervaring. Maar wel met stevige klim-partijen. Dat gaan we vast lezen ! Geniet er van! Santiago komt steeds dichterbij!
  7. Rob:
    20 mei 2015
    HAN: WIJ GAAN DWARS DOOR HET BINNENLAND . VANDAAG naar Paplona en dan steeds verder langs steden als Puerto de Reina ,
    Belorado, Burgos .. Enfin, je leest het later nog
    Groet Rob