Dag 22 maandag 18 mei 2015 Peyrehorade Stjean Pied de Port 71 km Totaal 1871

18 mei 2015 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

DE  PYRENEEËN  ZIJN ZICHT....

We herkennen de vriendelijke dame die ons gisteren een mooie kamer in Hotel  Centraal  had verschaft niet..... toch was zij het die ons een heerlijk ontbijtje op haar vrije maandagochtend.  ( croissants,  brood, jus d'orange, fruit en yoghurt) voorzette Madame was  namelijk nog niet gesoigneerd.

Een prachtige tocht vandaag door Pays Basque. De huizen, kerken en scholen zijn hier wit. En alle naambordjes zijn tweetalig

We dachten een kort ritje te hebben vandaag, maar door de vele beklimmingen werd het toch weer lang en pittig.

Gelukkig had Cor op 't  eind van de dag nauwelijks nog last van zijn hamstring, in de apotheek toch maar wat extra crème  gehaald.

In het pittoreske  St Jean de Pied de Port aangekomen en een mooi oud hotelletje  gevonden, de was gedaan en wat rond geslenterd en onze ogen uitgekeken  naar alle vreemde snuiters, die vanaf  hier starten met hun Camino.

Tja.. en dan gaat ' t morgen echt beginnen  in het SPAANSE land.  Straks op onze kamer gaan we de route alvast eens goed bestuderen.

Met het thuisfront natuurlijk ook uitgebreid contact gehad ( dit keer telefonisch, want er was geen wifi) En in het plaatselijk dorpsrestaurant omringd door de luidruchtige  Basken ( met pet)  en caminogangers dit verslagje op mijn tablet eruit geramd.. Cor houdt zich alvast bezig met de foto's

**** Voor gewichtige personen zijn de afdalingen, op grond van de wet van de zwaartekracht, wel makkkelijker als de beklimmingingen, begrijp je **

1. Jenny:
    18 mei 2015
    tip: Probeer eens de overheerlijke gateau du Basque! Fijne voortzetting!
  2. Rob:
    18 mei 2015
    Mmm. WAS zojuist ons toetje! !
  3. Jos:
    Hoi.

Succes morgen. We duimen voor jullie.
    We zijn nu bij Godelieve op de koffie.
    Houdoe en op de pedalen.
  4. Marijke:
    18 mei 2015
    al weer drie weken onderweg en er is heel veel gebeurd in die drie weken......
    het einddoel komt in zicht!
    nu gaat het pas echt beginnen en zullen jullie flink op de proef gesteld worden , maar rob heeft echte fietskuiten gekregen zie ik op de foto, dus dat moet lukken!
    ik zie het vanuit mijn stoel met vertrouwen tegemoet!
  5. Arnold Reijnen:
    19 mei 2015
    Volgens hebben jullie uitstekende fietsen. Ik lees helemaal niets over lekke banden, kapotte versnellingen of ander materiaalpech.
  6. Rob:
    19 mei 2015
    OVER DIE Fietsen Arnold:
    Ja we hebben goed spul.. ik heb mijn fiets 2900 km ingereden. WILLEM, mijn fietsenman, heeft gezorgd voor een extra groot tandwiel voor en een sterke ketting en uiteraard goede banden
    Onze remmen zijn hydrolische velgremmen op basis van olie.
    Dertig versnellingen met drie tandwielenvoor een cassette achter
    Tot nu toe onderhouden we het regelmatig zelf: ketting schoonmaken en smeren
    Een pufje extra llucht bij een fietsenmaker, twwe KLEINE slagen eruit laten halen bij Decatlon ( 9, 50 EURO)
    HET gaat dus goed met ons materiaal (kloppen we af op hout) en misschien ook wel vanwege de kaarsjes die we branden en den Heilige Jacques zit natuurlijk ook achter op mijn fiets ...
  7. Yb de Rooij:
    27 mei 2015
    Ja het materiaal klikt erg goed. Met een Oma fiets was je ook niet verder gekomen dan de spreekwoordelijke Om,a was gekomen.
    Ik ben zo benieuwd naar Santiago en hoe jullie dat gaan beleven.
    Ik volg ieder verhaal. Ik hoop dat door de drukte ik ook uitgebreid kan blijven reageren. Ik doe m'n best, Robd, oude vrind !