Dag 21 Zondag 17 mei 2015 Lesperon - Peyrehorade 82 km, totaal 1.800 km

17 mei 2015 - Peyrehorade, Frankrijk

Vandaag om 9.00 vertrokken omdat we vanmorgen zelf voor ons ontbijt moesten zorgen. Eerst bij de bakker croissants gehaald en die lekker in het café met een dubbele expresso opgepeuzeld. Het weer was een beetje triest maar in de loop van de dag werd het geweldig fietsweer met een temperatuur oplopend tot 22 gr . Opnieuw zoals de voorgaande dagen veel bos en landbouwgebied, een  beetje saai. Daarom was het prettig dat we een praatje konden maken met Jean du Nord (zie foto), hij was aan het trainen voor de Tour de Bretagne. Na dit gezellige intermezzo nog genoten van de rust en de soms prachtige vakantiehuisjes. Wat ons opviel tijdens de doorkomst in de dorpjes waren de diverse "meibomen" (zie foto's), vanwege bijzondere verjaardagen en jubilea. Tot we in het dorpje St. Vincent de Paul een boompje in de tuin zagen staan vanwege een 60 - jarige verjaardag. We wilden er een foto van maken en toen zag Rob dat de betreffende persoon net zoals hij op 8-5-1955 geboren was. Dit voelde voor Rob net zoals het winnen van de staatsloterij. Intussen kwam de betreffende persoon naar buiten en er vond een heel bijzondere ontmoeting plaats.  Ze hadden elkaar nog nooit gezien, desondanks een spontane omhelzing, allebei schaterend van het lachen en vol ongeloof. Er ontstond voor het huis een geanimeerd gesprek, dat vervolgens achter het huis onder het genot van een kopje Franse koffie werd voortgezet. Uit de gesprekken bleek bleek dat ze allebei ook nog fotografie als hobby hadden. Maar deze keer was ik de fotograaf, ik denk dat ik wel 25 foto's heb gemaakt en allemaal dubbel want Yves Licart wilde ze ook op z'n camera. Yves bleek oorlogsinvalide, ontstaan doordat het onschadelijk maken van een bom uit de 1 wereldoorlog mislukte. Maar z'n humor en spraakzaamheid hadden er niet onder geleden. Nadat we bier, wijn, cognac en whisky hadden afgeslagen gingen we weer verder op weg naar Dax, mooie stad met prachtige cathedraal (zie foto) en we vonden uiteindelijk in het stadje Peyrehorade een leuk hotelletje. Daar waren we erg blij mee, want in Frankrijk op zondag iets vinden om te eten of drinken valt echt niet mee.

*** France Au Revoir  - Espana  Bienvenido  **

1. Henk en nelly de graauw:
    Hallo,
    Onze eerste reactie, niet gelukt,daarom nog een keer .De eerstev1000 km zitten er al op, de rest is tikken voor jullie!
    Onze gedachten gaan terug naar 2001,toen wij ook naar Santiagon gingen. Wij nu bij Patra ,Griekenland, nog 3200 te gaan naar groesbeek. Goede reis verder en tot de volgende keer! Mvg henk en nelly de graauw.
    s tikken voor jullie.
  2. Nel:
    Hoi Rob,

Ik heb een aantal dagen gemist en las net pas over Jasper.
    Ik wens jullie (Godelieve, Jasper, jij en de rest van je gezin) heel veel sterkte.
    Jullie zijn een sterk en hecht gezin, ook nu zullen jullie dat voelen en zal dat kracht geven!
    Goed dat jullie door kunnen fietsen, een andere missie, met elke dag een speciaal kaarsje erbij.
    Denk aan jullie.

Groetjes Nel
  3. Annelies:
    17 mei 2015
    Wat een mooie ontmoeting, wel heel bijzonder. Groetjes.
  4. Ankie:
    17 mei 2015
    Wat een leuk verhaal weer.Org ben ook gek op kerken,moet altijd even naar binnen.Is dat bij jullie nu speciaal vanwege Jasper,of altijd al?
    Geweldig dat het geen 1000 km meer is.
  5. Jan Hendriks:
    17 mei 2015
    Beste Cor en Rob, vandaag maar weer eens de tijd genomen om jullie reisverhalen te lezen. Heel mooi, maar het verhaal van Jasper is wel heftig en geeft denk ik wel een extra dimensie aan jullie tocht. Alle respect voor jullie om na zo'n bericht de tocht voort te zetten, de bagage is er niet lichter op geworden. Uit jullie verslag van vandaag maak ik op dat jullie de er zeker van genieten en dat moeten jullie ook blijven doen. Veel plezier de komende dagen die gezien het profiel wel zwaarder zullen worden.
    groet Jan
  6. Marga & Walther:
    18 mei 2015
    Hoi Rob & Cor wat een leuke ontmoeting . Zelfde verjaardag en jaartal toch heel bijzonder. Nog veel fiets plezier. Zitten zelf op madeira voor de komende 2 weken. Groeten voor jullie beiden.
  7. Hanna:
    18 mei 2015
    Hoi Rob
    Na een paar dagen onze nieuwe (18) jaar oud een paar dagen te hebben geprebeerd in Luxemburg was ik wat achterop geraakt met het lezen van jullie verhalen.
    Wat een schrik van Jasper zeg ik wens jullie alles toe wat nodig is en moed houden.
    Knap dat jullie al zo ver gekomen zijn en ik was even jaloers toen jullie schreven dat je bij Le Porge waren ja als alles goed gaat nog 10 weken
    Nou mannen sterkte en het ga jullie goed.
  8. Yb de Rooij:
    27 mei 2015
    Nog steeds verbaast het mij dat het op zondag zo moeilijk is om iets fatsoenlijks te eten te krijgen ...

in Nederland hebben we natuurlijk ook een Zondagswet, maar die is de laatste 15 jaar zo'n 40 keer aangepast/gewijzigd. De invloed van de verschillende culturen (op andere dagen gesloten ipv alleen op zondagen) is merkbaar. de Fransen zijn chauvinistischer,