Dag 17 woensdag 13-5-2015 Saulac sur Mer - Le Porge 99 km, totaal 1.458 km

13 mei 2015 - Le Temple, Frankrijk

Na heerlijk uitgeslapen (tot 7.00 u) te hebben en een echt Frans ontbijt (zie foto) te hebben verorberd hebben we zoals de laatste 1,5 week gebruikelijk weer een kaarsje opgestoken in de sfeervolle Romaanse kerk van Saulac sur Mer. Al snel zaten we op het goede fietspad langs de Atlantische Oceaan. Wat een rust, hier heb je naar toegeleefd, alleen maar naaldbomen, hei en bloeiend brem. Deze keer ook wind mee en passeerden achtereenvolgens Montelivet-Les-Bains, Carcans-Plage,  Hourtin-Plage, Lacanau-Plage , Le Temple en vonden tenslotte een overnachtingsplaats in het kleine Le Porge. Dit is bekend gebied voor ons, hier leerden wij elkaar ca. 30 jaar geleden kennen. Er was op de camping iemand tegen onze oude Open Kadet gereden. Rob, altijd op zoek naar avontuur kwam langs en omdat hij prima Frans sprak hielp hij bij het invullen van de schadeformulieren. Aangezien het tussen onze vrouwen ook prima klikte was een duurzame vriendschap ontstaan. Een tweede memorabel moment was het feit dat Rob door de bemanning van de kustwacht in de heli werd gehesen. Door de sterke stroming was hij verder de zee opgedreven en was het onmogelijk om door de sterke stroming terug te zwemmen. De volgende morgen hebben we een fles wijn bij de reddingsbrigade afgeleverd. Dit alles is op film vastgelegd, een dierbare herinnering. Terug naar vandaag, onderweg hebben we nog een ontmoeting gehad met Armando (zie foto) uit Zwitserland. Hij was onderweg naar Andalusie,  waar zijn bruid woonde, hij was "even" in Zwitserland z'n fiets gaan halen. Ook kwamen we Jacques (zie foto) tegen, hij was de vuilniszakken in het bos aan het opruimen en begon spontaan met ons te praten. Hij was twee keer naar Santiago de Compostela gelopen, een keer met z'n vader en een keer alleen. Tijdens het fietsen hebben we besloten om een dag rust te nemen.

*** In nood leert men zijn vrienden kennen **

1. Jaap van Eeden:
    13 mei 2015
    We zijn er bijna, we zijn er bijna - maar nog niet helemaal...
    Jongens, wat een end hebben jullie al achter de rug. Geniet van jullie rustdag. Dik verdiend. Ik zal hier ergens ook een kaarsje voor jullie branden. Voor de resterende kilometers, voor mooi weer en goede wind.
  2. Ankie:
    13 mei 2015
    Mooi verhaal van die heli,had het al eens gehoord.Spannend om zoiets mee te maken.
    Wij hier alweer een lang weekend
  3. Han Verkuijlen:
    13 mei 2015
    Het heli-verhaal is ons onbekend! Maar dat Rob grenzen op zoekt past zeker bij hem en dus niet niet vreemd!
    Geniet van jullie rustdag. Tijd om te mijmeren en weg te dromen van de allerlaagste beslommeringen! Onder 't genot van een glaasje wijn gaat dat zeker lukken!
  4. Han Verkuijlen:
    13 mei 2015
    Allerlaagste moet natuurlijk allerdaagse zijn.
  5. Jos:
    Skon verhaal.
    bon voyage.
  6. Ria en Geert:
    13 mei 2015
    Leuk jullie te volgen, fietsen in le porge waren jullie natuurlijk al wel gewend maar fietsen er naartoe ( en zelfs nog veel verder ) dat is toch wel een ander verhaal.
  7. Piet en Dini:
    14 mei 2015
    Wat een avontuur. Tijdens het buurtoverleg, meestal is dat bij de voortuin van Cor, vertelde Toos dat het met de "mannen" uitstekend gaat. Dat is ook wel te lezen in de mooie verslagen maar om dat nog eens bevestigd te krijgen is alleen maar goed.
    Desgevraagd gaat het met Toos ook uitstekend.
    Geniet van jullie rustdag en met al die kaarsjes en wensen moet het de goede kant op gaan.
  8. Rino:
    14 mei 2015
    Hoi Cor en Rob, heel goed dat jullie een rustdag nemen. Ik vind het toch al knap dat jullie 17 dagen achtereen hebben gefietst. De professionals hebben in de Tour volgens mij eerder een rustdag. Mooie foto's, die jullie posten, dat maakt de verhalen nog mooier. Leuke mobile home, dat is waar jullie nu de rustdag in verblijven? Bekend gebied voor jullie en volgens mij ook een stukje Frankrijk waar ze heerlijke wijn hebben, toch? Geniet van jullie rustdag, drink een lekker wijntje en dan weer verder met jullie (fiets)avontuur. Groetjes uit een zonnig Wamel, Manuela en Rino.
  9. Arnold Reijnen:
    14 mei 2015
    He, he, ik ben bij met het lezen van jullie verslagen. Nu kan ik jullie weer elke dag volgen. Het is leuk jullie verslagen te lezen, vooral als jullie door streken komen waar ook wij vakantie hebben gevierd.
  10. Yb de Rooij:
    15 mei 2015
    Herkenbaar Rob en Cor ! Fietsen in de buurt van de -in dit geval- Atlantische Oceaan, doet me denken aan mijn vakntiethuishaven (voor korte vakanties) Terschelling. Fietsen door naaldboom bossen, schelpenpaden door de duinen, langs het strand, de eeuwig heerlijk ruikende lucht, de cranberries, de kraaioenbessen, de muntplantjes, Alles in het wild, eetbaar, vers en dat is prachtig. Hoop dat jullie die ervaring ook zullen hebben. Nog even doorfietsen....