Dag 15 maandag 11-5-2015 Melle - Saintes 85 km, totaal 1.285 km

11 mei 2015 - Melle, Frankrijk

Vandaag ben ik (Cor) weer aan de beurt om een reisverslag te maken, we hebben n.l. afgesproken om dit om de beurt te doen . Het was weer een mooie fietsdag,  we vertrokken vanmorgen rond 8.45 u uit Melle, een heel gezellig stadje, beslist de moeite waard om een keer te bezoeken. De temperatuur was aangenaam, bovendien zaten we al gelijk op de goede route, dus we konden kilometers maken. Net zoals de vorige dagen fietsten we door een heuvelachtig landschap met afwisselend bos en landbouwgebied, uren fietsen zonder dat je iemand tegenkomt. Dan is het toch wel fijn dat je met z'n  tweeën bent. In een van de dorpjes waar we gingen lunchen kwamen we  twee Duitse fietsers tegen, Claus en Hubert (zie foto). Ze waren niet met een speciaal doel onderweg,   het was meer de sportieve uitdaging. Na deze break fietsten we verder en gingen lunchen in St. Jean d'angely, gezellig in de schaduw met stokbrood, pate en tomaatjes, dit alles op een muurtje bij de kerk. Daarvoor hadden we nog een kaarsje in de kerk opgestoken voor John, wat we gisteren vergeten waren (bedankt Jos). Ter plekke besloten we om nog 25 km door te fietsen tot Saintes. Dat was uiteindelijk een goede keuze, de bergen werden steeds zwaarder, het werd steeds warmer en de benen begonnen pijn te doen. Wat een prachtig stadje aan de rivier de Charante. Hier vonden we met hulp van de plaatselijke VVV een eenvoudig hotelletje. De Franse VVV wil ik hierbij de "warme douche" uitdelen, vanwege de geweldige hulp die wij steeds hebben gekregen bij het vinden van hotels, incl. het reserveren en ook het regelen van een fietsenmaker, geweldig wat ze allemaal voor ons geregeld hebben.

Tot slot nog enkele dingen die me zijn opgevallen.

In Frankrijk is het geen probleem wanneer je met je eigen brood of gebak op het terras gaat zitten.

Er wordt  de laatste dagen veel gras gemaaid in Frankrijk en alleen door mannen (zie foto).

Maandag is geen wasdag in Frankrijk.

Wat doen wij moeilijk over het plaatsen van windmolens, in Frankrijk staan aan de rand van bijna ieder dorpe 3,4 of 5 windmolens.

*** Iemand uit de brand helpen **

1. Han Brabers:
    12 mei 2015
    Leuk verhaal,Cor. Wij zijn weer helemaal bij! Op weg naar de volgende plaats. Succes!
  2. Annelies:
    12 mei 2015
    Mooie reis hebben jullie , zie ik op de foto's. Nog veel fietsplezier.Groetjes.
  3. Anne-Marie:
    13 mei 2015
    Wat leuk om snel even te kunnen zien hoe het met jullie gaat! Veel succes met de rest van de fietstocht.
  4. Yb de Rooij:
    15 mei 2015
    ik loop achter mannen .... Melle, nog niet eerder van gehoord, maar ja wat niets is enz. enz.
    Rob: is woensdag in Frankrijk dan wel gehaktdag ?