Dag 34 zaterdag 29 mei 2015 Alto de Polo - Portomarin 64 km gefietst Totaal 2693

30 mei 2015 - Portomarin, Spanje

Aan een mooi stuwmeer.

Het was lekker basic bij ons onderkomen van gisteren, maar dat is juist zo leuk.
Een boer die alles tegelijk deed: kamers verhuren, de bar runnen, eten koken en dat allemaal op geheel eigen wijze. Ik zag hem bijvoorbeeld bij een gezelschap met de zoutpot aan tafel bij ieder nog wat zout op de eieren doen. Hij wist hoeveel...
Nu het leed geleden is, wil ik nog even terugkomen op het verslag van gisteren: nadat ik, Rob, bij de lunch een heerlijk broodje met een pittig Spaans worstje op had, werd ik lanzaamaan steeds beroerder. Ik denk een soort voedselvergiftiging met een fikse buikloop als gevolg. En dat terwijl nog vele bergen beklommen moesten worden en we ook nog eens niet terecht konden in het geplande dorpje. Het werd almaar zwaarder om omhoog te komen, met een lekke tank komt je niet ver... Hulde aan mijn maat Cor voor het geduld om boven op iedere berg op mij te wachten ! ( Hadden we trouwens afgesproken:samen uit, samen thuis) Ook die nacht nog last, ben toen toast gaan eten en op medisch advies ORS. Gelukkig ben ik nu weer gezond, terwijl ik dit schrijf in het zonnetje op de binnenplaats van het pensionnetje, waar ook de was van vandaag alweer te drogen hangt
Vanmorgen was het ook heerlijk zonnig toen we boven op de berg Alto de Poio vertrokken. Een afdaling van 16 km bracht ons naar het dal. Halverwege kwamen we in de mist terecht en dat was heel koud en vochtig. Vooral lastig met je handen die verkleumen en je moet in de bochten toch steeds bijremmen ! Ik heb de afdaling ook nu weer gefilmd met mijn stuurcamera, we kunnen het dus nog eens beleven.Cor had wel een trui aangedaan...
Aan de voet in het dorpje Triacastela hebben we onszelf opgewarmd met café Americanos en een croissant.
Vandaag hebben we 246 keer Bon Camino gewenst en teruggewenst gekregen. Wat is iedereen hier vriendelijk ! Ook de plaatselijke bevolking: de hele dag, Hola, Bon Dias,
Ultreina ! Geweldig is dat
In Sarria ( nee, geen sharia daar) een heerlijke lunch stokbrood met ommeletta en koffievoor 4,80.
Langzaamaan komt er een eind aan ons zelfgekozen celibatair leventje. Mijn tandpasta en voetencreme zijn bijna op. Het briefje van twintig dat ik op advies van ( mama?) Marieke onder mijn voetzool deed zit er gelukkig nog steeds in. Ik heb veel nieuwe dingen geleerd, klimmen dalen, ijskoude rode wijn lekker vinden, dat wat roomboter op je lippen helpt tegen schraalheid. Een uitgebreide evalutie gaan Cor en ik nog maken binnennkort.
En we willen ook graag weer naar huis, nadat we maandag Santiago bereiken ( dat is de planning ) kunnen we dinsdag de stad op ons in laten werken en dan vliegen woensdag in de namiddag.
Maar nu nog genieten in dit mooie dorp aan een enorm stuwmeer. Kijk maar eens naar de foto's van de ontmoetingen van deze dag en de steeds weer prachtige omgeving.

*** Alles gaat zoals het gaat, piekeren heeft geen zin, leef maar lekker in het nu ! ( kortste samenvatting van het non- dualisme)**

1. Hanneke:
    30 mei 2015
    Wat is de tijd gevlogen. Hopelijk wegen de laatste loodjes niet zwaarder dan de loodjes tot nu toe.
  2. Han Verkuijlen:
    30 mei 2015
    Zo krijg je op de valreep toch nog wat lichamelijke ongemakken. Gelukkig van korte duur. Tja, en in tijden van ' ontberingen' ben je inventief en waardeer je zelfs koude rode wijn!
    Santiago is nu echt om de hoek! Nog even doorbijten. Dat gaat jullie wel lukken!
    Bij toeval 'vallen' we bij het aanzetten van de tv om t nieuws te kijken midden in een programma van RKK , pelgrims te voet naar santiago. Zo krijgen we een kijkje in de keuken van deze pelgrimage. De ervaringen van de pelgrims. Veel herkenning vanuit jullie ervaringen!
    Voor ons komt het nieuws straks wel weer!
    Bon camino!
  3. Willem-Jan:
    30 mei 2015
    nog fff volhouden mannen!
  4. Ankie:
    30 mei 2015
    Soms ook ontberingen.....Het venijn zit em in de staart
  5. Arnold Reijnen:
    31 mei 2015
    Fiets jij echt met een briefje van twintig onder je voetzool? Waarom, als ik vragen mag.
  6. ROB EN COR:
    BESTE Arnold
    Het antwoord op je vraag over het briefje van 20 onder de zool van mijn
    fietsschoen.
    Als je in nood bent, omdat je geld, of je fiets gestolen is dan heb je altijd nog dat geld in je schoen om er en taxi te bellen ofzo. Je schoen raak je nooit kwijt. Het was, zoals gezegd de tip van mijn schoondochter.
    Cordialement
    ROB
  7. Mat Knaapen:
    31 mei 2015
    Hola Peregrinos, Buenas dias.

Ik heb de 20 euro tip opgenomen in mijn site met allerlei Santiago-fietstips. Mooie tip.
    Trouwens ook een mooi reisverslag.

Buen Camino
    Ultreia et suseia